Groepen

Bekijk de rondwandelingen

Wereldtijdpad voor groepen

Het Wereldtijdpad biedt diverse mogelijkheden voor een familiedag, bedrijfsuitje of kinderpartijtje.
 
Top-10
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer de gebeurtenissen die jullie zelf belangrijk of interessant vinden.
    3. Stel daaruit een top-3 samen van de meest belangrijke of meest interessante gebeurtenissen.
    4. Presenteer na afloop van de wandeling jullie top-3 en geef een toelichting.
    5. Alternatief: Beeldt met elkaar 1 of 2 van de geselecteerde gebeurtenissen uit en laat de rest raden waar het over gaat.
Als twee druppels water
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer de gebeurtenissen waarvan jullie vinden ‘dat lijkt veel op wat we zelf in onze tijd meemaken of zien gebeuren’.
    3. Kies daaruit 3 gebeurtenissen die het meest tot jullie verbeelding spreken.
    4. Presenteer die na afloop van de wandeling en maak duidelijk op welke recente gebeurtenissen of situaties ze ‘als twee druppels water’ lijken.
    5. Alternatief: Beschrijf 3 geselecteerde gebeurtenissen en laat de anderen raden op welke recente gebeurtenis of situatie ze lijken.
    Het interview
    • Kies een van de 9 rondwandelingen.
    • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
    • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
      1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
      2. Noteer personen (koning, uitvinder, slachtoffer, ooggetuige) die jullie in de teksten tegen komen of bij een gebeurtenis kunnen bedenken.
      3. Kies daaruit één persoon die jullie zouden willen interviewen en bedenk samen vragen.
      4. Bepaal wie van jullie na afloop van de wandeling het interview afneemt en wie de geïnterviewde speelt. Laat de anderen raden om welke persoon het gaat.
    Ooggetuige
    • Kies een van de 9 rondwandelingen.
    • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
    • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
      1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
      2. Noteer gebeurtenissen of situaties waarvan je wel ooggetuige had willen zijn.
      3. Kies daaruit één gebeurtenis of situatie waar je – als tijdreizen mogelijk was – voor even naar toe zou willen.
      4. Doe na afloop van de wandeling aan de andere groepen je verhaal: Waar gaat je tijdreis heen? Waarom wil je er heen? Wat hoop je te ervaren of te ontdekken? Hoe lang zou je er willen blijven?
    Spreekwoordelijk
    • Kies een van de 9 rondwandelingen.
    • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
    • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
      1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
      2. Noteer gebeurtenissen, situaties of personen waar een spreekwoord of gezegde bij past (‘Hoogmoed komt voor de val’, ‘De appel valt…’).
      3. Kies daaruit 5 gebeurtenissen, situaties of personen met een toepasselijk gezegde of spreekwoord.
      4. Presenteer na afloop aan de andere groepen de door jullie gekozen gebeurtenissen, situaties of personen en laat raden welk spreekwoord of gezegde er bij hoort (en waarom).
    Familieverhalen
    • Kies rondwandeling Holterberg.
    • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
    • Stuur elk groepje op pad met de tekst van de themawandeling
      Wat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf) Wat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf)
    • Start bij millenniumpaal 2000 achter station Holten en volg de aanwijzingen van de themawandeling.
    • Scan onderweg QR-codes voor filmpjes e.d.
    • Vanaf jaarpaal 1936 loop je (na gebruik van een consumptie!) weer gezellig terug naar het startpunt.
    • De ervaring leert dat deze themawandeling allerlei herinneringen en familieverhalen oproept.